Onderwijs

In algemene zin kunnen we zeggen dat we op Kbs Sinte Maerte ernaar streven om de cognitieve, motorische, creatieve en sociaal emotionele mogelijkheden van kinderen optimaal te benutten en talenten te ontwikkelen. We betrekken onze leerlingen, maar ook de ouders, actief bij het leerproces en spreken bij voorkeur met het kind. We zien het kind dan ook graag als mede-eigenaar van zijn eigen ontwikkeling en ondersteunen hem/haar daarbij. Leren moet een beleving zijn en aansluiten bij de directe omgeving van het kind.

We verbinden het leren van kinderen ook aan de directe leefomgeving, zoals de thuissituatie, de wijk en de vereniging. We bieden graag thuisnabij onderwijs. Welbevinden en ontwikkelingskansen van alle leerlingen zijn hierbij een belangrijk gegeven.

Wij bieden brede ondersteuning binnen de school. Er wordt goed gekeken naar de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Hier wordt zo goed mogelijk bij aangesloten. We bieden dan ook ondersteuning op vele gebieden. Zie verder de informatie in onze schoolgids en op Scholen op de kaart.

Er heerst een sterk pedagogisch klimaat. De Impulsklas werkt als een olievlek binnen de organisatie, waarbij leerkrachten steeds competenter worden in gesprekstechnieken, oplossingsgerichte taal, werken aan een doel en de groeimindset. Meer informatie in ons koersplan 2022-2026.

Lezen via LIST (lezen is top)

Kinderen die onze school verlaten kunnen een tekst vloeiend en met begrip lezen. Zij lezen voor hun plezier en om er iets van te leren. Om dat voor elkaar te krijgen, hanteren we de LIST aanpak. Het uitgangspunt van LIST is dat alle kinderen kunnen leren lezen, als ze maar plezier in lezen krijgen met voldoende tijd en een goede instructie.

LIST maakt dat leerlingen heel toegepast leren lezen, op een zodanige manier dat ze het ook nog eens graag blijven doen. Kinderen die te weinig lezen, oefenen hun vaardigheden te weinig, waardoor de motivatie afneemt. LIST is erop gericht om het plezier in lezen te versterken. In plaats van een nadruk op technische vaardigheden, wordt elke dag gestart met positieve en herkenbare leesmomenten. Zo begint elke dag met een half uur lezen, waarbij ook de leerkracht meedoet. Dat brengt rust en structuur en zorgt voor een prettige beleving rond lezen. LIST gebeurt vanaf groep 3 groepsdoorbrekend. Kinderen kiezen zelf hun boeken, waardoor het lezen betekenisvol is. Leerkrachten weten waar leerlingen moeite mee hebben en kunnen daar individueel op inspelen. Omdat leerlingen op deze manier veel meer oefenen dan met gebruikelijke methodes, kunnen veel meer vorderingen worden gemaakt.

Kbs Sinte Maerte bevordert leesgedrag door het lezen van geleende boeken uit de eigen prachtige schoolbibliotheek. Daarnaast stimuleren we de leesbeleving door deelname aan het jaarlijkse Kinderboekenweekproject, de nationale voorleesdagen en de kinder(boeken)jury. In de bovenbouw is veel aandacht voor begrijpend en studerend lezen om leerlingen goed voor te bereiden op de overgang naar het voortgezet onderwijs.

Digitaal werken en leren

Leren op Sinte Maerte is leren in de breedste zin van het woord. Leren doe je vooral samen, je leert van elkaar en met elkaar. Je leert vanuit een diversiteit aan informatiebronnen. Je leert van je ouders, van de leerkrachten, van je trainers, van je medeleerlingen en ook vanuit boeken, van het volgen van televisieprogramma’s en van het lezen van interessante zaken op het internet. Leren is niet alleen kennis vergaren. Leren is creatief omgaan met kennis die je je eigen maakt. Wij proberen daar binnen Sinte Maerte op aan te sluiten door onze leerlingen vooral te laten samenwerken, verstandig om te leren gaan met de verschillende informatiebronnen, door ze creatief, maar ook kritisch te leren denken en doen, door ze vooral te laten kijken naar oplossingsmogelijkheden en door naar ze te luisteren wat ze zelf willen leren naast al die zaken die we ze sowieso aanleren omdat dat de basis is voor verdere ontwikkeling.

De school is ingericht om dit leren gestalte te geven met Chromebooks. Dat alles naast gewone boeken en andere traditionele en waardevolle onderwijsleermiddelen. De leerkracht blijft bij ons de belangrijkste factor. Hij is degene die instructie geeft, begeleiding biedt en leerlingen coacht.

Het INOS web is de primaire digitale leer/werkomgeving voor leerlingen. Zij kunnen via deze omgeving inloggen op de verschillende programma’s die zij dagelijks gebruiken. Leerkrachten kunnen hier opdrachten klaarzetten voor leerlingen, op groepsniveau of op individueel niveau. Op die manier geven we vorm aan gedifferentieerd werken.