Missie/visie

Missie

Sinte Maerte helpt leerlingen binnen een uitdagende, veilige en inspirerende  omgeving zich cognitief, creatief en sociaal te ontwikkelen.

Wij zien de leerlingen graag respectvol, positief ingesteld, competent en zelf verantwoordelijk de school na 8 jaar verlaten.

Op onze school vinden we onderling vertrouwen en verbondenheid belangrijk. Kinderen en volwassenen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar. Ieder kind, elke volwassene, wordt in zijn waarde gelaten. Sinte Maerte is een Katholieke basisschool,  toegankelijk voor leerlingen met verschillende culturele en levensbeschouwelijke achtergrond.

Visie

We willen de cognitieve, motorische, creatieve en sociaal emotionele mogelijkheden van kinderen optimaal benutten en talenten ontwikkelen.

Kinderen ontdekken en accepteren zichzelf en de ander. Onderzoekend en ontwerpend leren vanuit eigenaarschap is een belangrijk gegeven binnen Sinte Maerte.

Leerlingen zijn weerbaar, kritisch, kunnen reflecteren en samenwerken. Ze leren op een positieve manier relaties aan te gaan en ontwikkelen zich daardoor tot evenwichtige en flexibele mensen. De leerlingen zijn mede verantwoordelijk voor hun ontwikkeling en mogen daar trots op zijn.

We betrekken onze leerlingen, maar ook de ouders, actief bij de ontwikkeling en spreken bij voorkeur met het kind. We zien het kind graag als mede eigenaar van zijn eigen ontwikkeling en ondersteunen hem/haar daarbij. Leren moet een beleving zijn en aansluiten bij de directe omgeving van het kind.

We verbinden het leren van kinderen ook aan de directe leefomgeving, zoals de thuissituatie, de wijk en de vereniging.

Kernwaarden

• Beleving
    leren is beleven en ontdekken
  • Verbinding